Heller Jaguar GR.1/GR.3 1:48 #80427

Heller Jaguar GR.1/GR.3 1:48 #80427
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €30,50

Aantal: +

Opties: [?]

Plasticlijm [?]

Met kwast

( €2,19 )
Met naald

( €4,49 )
Tube

( €1,75 )
Verf [?]

Alle verf
spacer
Humbrol #3

( €1,80 )
Humbrol #5

( €1,80 )
Humbrol #12

( €1,80 )
Humbrol #19

( €1,80 )
Humbrol #24

( €1,80 )
Humbrol #33

( €1,80 )
Humbrol #40

( €1,80 )
Humbrol #53

( €1,80 )
Humbrol #56

( €1,80 )
Humbrol #63

( €1,80 )
Humbrol #66

( €1,80 )
Humbrol #81

( €1,80 )
Humbrol #85

( €1,80 )
Humbrol #86

( €1,80 )
Humbrol #87

( €1,80 )
Humbrol #106

( €1,80 )
Humbrol #113

( €1,80 )
Humbrol #116

( €1,80 )
Humbrol #127

( €1,80 )

De Jaguar was de eerste van een aantal succesvolle Brits-Franse luchtvaart projecten waarmee in de jaren '60 werd begonnen.

Zowel Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk hadden dringend behoefte aan een kosteneffectief, lichtgewicht en simpel grondaanvalstoestel.

Het onderzoek naar zo'n toestel werd in Frankrijk aan Breguet, het latere Dassault-Breguet, gegeven.

Gezien er geen geschikte motor beschikbaar was, werkten Rolls Royce en Turbomeca samen om een nieuwe motor te ontwikkelen, de Adour.

Oorspronkelijk werd gepland om vier types van de Jaguar voor beide landen te produceren; voor Frankrijk de Jaguar A enkelzitter en de Jaguar E tweezitter voor training, en in het VK de Jaguar S enkelzitter en de Jaguar B.

De laatste twee werden omgedoopt tot de GR1 en T2.

Onderzoek voor een Jaguar M voor de Franse marine werd uitgevoerd, maar werd in 1973 gestaakt.

De eerste Jaguar die verscheen was de E versie, en maakte zijn eerste vlucht op 8 september 1968.

De eerste Britse toestellen werden aan het Jaguar conversion team geleverd in 1973, waarna zij in 1974 werden overgedragen aan de No.6 en No.54 Squadrons.

Andere eenheden van de Royal Air Force werden snel hierop voorzien van het nieuwe toestel.

Halverwege de jaren '80 werden de wapensystemen en navigatie verbeterd, waaruit de Jaguar GR1A en T2A voortvloeiden.

Tijdens de Golfoorlog van 1991 werden twaalf Jaguar GR1A's in Oman en Bahrein gestationeerd. Zij vlogen 612 gevechtsmissies zonder verliezen.

Tijdens de jaren '90 moderniseerde de RAF hun Jaguars, waar de GR1B, GR3 en GR3A uit voortkwamen.

De belangrijkste veranderingen waren de toevoeging van een laser pod en GPS, een verbeterde HUD, de modernisatie van het dashboard en navigatiesystemen en de introductie van nachtzicht.

De Britse variant werd geëxporteerd naar Ecuador, India, Nigeria en Oman.

Bij de RAF waren de toestellen tot 2007 in gebruik.

In 2012 was het toestel nog in gebruik bij de Indische luchtmacht en de strijdkrachten van het Sultanaat van Oman.

Specificaties:
• Schaal: 1:48
• Onderdelen: 128
• Lengte: 35,0 cm
• Spanwijdte: 18,1 cm

Verf (Optioneel):
Humbrol 3 Humbrol 3 (Brunswick Green, Gloss)
Humbrol 5 Humbrol 5 (Dark Admiral Grey, Gloss)
Humbrol 12 Humbrol 12 (Copper, Metallic)
Humbrol 19 Humbrol 19 (Bright Red, Gloss)
Humbrol 24 Humbrol 24 (Trainer Yellow, Matt)
Humbrol 33 Humbrol 33 (Black, Matt)
Humbrol 40 Humbrol 40 (Pale Grey, Gloss)
Humbrol 53 Humbrol 53 (Gunmetal, Metallic)
Humbrol 56 Humbrol 56 (Aluminium, Metallic)
Humbrol 63 Humbrol 63 (Sand, Matt)
Humbrol 66 Humbrol 66 (Olive Drab, Matt)
Humbrol 81 Humbrol 81 (Pale Yellow, Matt)
Humbrol 85 Humbrol 85 (Coal Black, Satin)
Humbrol 86 Humbrol 86 (Light Olive, Matt)
Humbrol 87 Humbrol 87 (Steel Grey, Matt)
Humbrol 106 Humbrol 106 (Ocean Grey, Matt)
Humbrol 113 Humbrol 113 (Rust, Matt)
Humbrol 116 Humbrol 116 (US Dark Green, Matt)
Humbrol 127 Humbrol 127 (US Ghost Grey, Satin)


Toebehoren: Plastic Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Heller




Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2018 Sjaak's Hobbyshop.