Roden Felixstowe F.2A (late) 1:72 #014

Roden Felixstowe F.2A (late) 1:72 #014

Toevoegen

Prijs: €24,99

Aantal: +

Opties: [?]

Plasticlijm [?]

Met kwast

( €1,99 )
Met naald

( €3,99 )
Tube

( €1,50 )

Zonder twijfel kunnen de Felixstowe vliegboten gezien worden als een van de beste toestellen van de Eerste Wereldoorlog.

Zoals hun kruisers ter zee, of de eerste tanks op land, deze vliegtuigen toonden de macht en veerkracht van het Britse Rijk.

Indrukwekkende prestaties en een groot bereik voor lange patrouilles over de Noordzee droegen bij aan haar populariteit bij marine piloten.

De geschiedenis van dit toestel is nauw verbonden met de naam van Lieutenant Commander John Cyrill Porte RN, een getalenteerde Britse officier.

Bij het begin van de luchtvaart voorzag John Porte veel van het potentieel voor gebruik bij militaire doeleinden.

Voor het begin van de Eerste Wereldoorlog begon John Porte samen te werken met de Amerikaanse vliegtuigontwerper Glenn Curtiss.

Ze waren gedreven door de gezamenlijke inspanning om de vliegende boten van die tijd te verbeteren, aangezien zij geloofden dat vliegmachines voor veel verschillende taken gebruikt konden worden, in het bijzonder militaire taken.

De "America" vliegboot, de grootste van die tijd, was een van de resultaten van hun samenwerking.

Het was de bedoeling om dit toestel tijdens een transatlantische vlucht te testen, maar de oorlog zette een stop op deze plannen.

John Porte keerde terug naar Groot-BrittanniŽ kort na het begin van de oorlog.

Hij werd niet goedgekeurd voor dienst aan het front door zijn slechte gezondheid.

Hij kreeg echter het commando over een trainingseenheid in Hendon.

Later werd Porte commandant van de marine luchtbasis bij Felixstowe.

In deze positie begon hij de autoriteiten over te halen om Curtiss vliegboten van het H-4 type aante schaffen, die in wezen militaire versies van de transatlantische "America" boot waren.

Machines van dit type werden snel daarop overgedragen naar de basis bij Felixstowe.

Kort na de eerste testvluchten noemden piloten deze machines echter "absoluut niet geschikt voor actieve dienst en stomme vliegtuigen".

Porte begon zijn eigen programma om de H-4 te verbeteren.

Zijn eerste innovaties leidden tot een type met de F.1 benaming, deze konden echter nog steeds niet de technische benodigdheden vervullen.

Er werd besloten een nieuwe, krachtigere motor te plaatsen, de Rolls Royce Eagle 1, deze versie van het toestel werd H.12 genoemd. Een paar dozijn van dit type werden gefabriceerd.

Porte was echter nog niet klaar met zijn verbeteringen.

De meest significante innovatie op de H.12 was het vervangen van de een-stap romp naar een twee-stap romp, daarnaast werd het toestel ook voorzien van Rolls Royce Eagle VI motoren, en leidde tot de F.2A variant.

Al snel begon de Saunders firma het type te bouwen, en Aldous, Dixon Brothers & Hutchinson, Summers & Payne en Norman Thompson/H.Williams bedrijven kregen orders voor het bouwen van rompen voor deze vliegboot.

Het bouwen van zo'n groot toestel kwam met vele moeilijkheden, en enkel de Saunders firma als belangrijkste aannemer kon niet met deze gecompliceerde taak om.

Curtiss begon de F.2A ook te massaproduceren, onder de benaming H.16.

Tegen het einde van de oorlog waren er meer dan honderd F.2A boten gebouwd.

De grote vliegboten waren van groot strategisch belang.

Vanaf het begin werden ze overgedragen naar vliegbasissen waar hun gevechtsefficiŽntie maximaal gebruikt kon worden, zoals Calshot, Dundee, Felixtowe, Houton, Killingholme, Westgate en Great Yarmouth.

Halverwege 1917 werd de onderzeeŽr vloot een grote bedreiging voor de veiligheid van Groot-BrittanniŽ.

Detectie en vernietiging van deze onderzeeŽrs werd daarom de eerste prioriteit van de F.2A.

Een patrouille zone werd opgedeeld in achthoeken van 60 mijl doorsnee, en de toestellen voerden lange patrouilles uit, op zoek naar de Duitse onderzeeŽrs.

Andere belangrijke doelen waren de Duitse Zeppelins, die Britse oorlogsschepen bedreigden.

Haar solide bouw en talrijke machinegeweren maakten de F.2A een zware tegenstander voor Duitse patrouille toestellen.

Alleen de verschijning van de Hansa Brandenburg W.29 in 1918 veranderde de situatie in het voordeel van de Duitsers, dit was echter maar van korte duur.

Op 4 juli 1918 schoten drie W.29 toestellen onder leiding van beroemde ace Friedrich Christiansen drie F.2A toestellen in 20 minuten neer, tijdens een patrouille van een zee zone nabij Zeebrugge.

Dit soort incidenten waren echter meer uitzondering dan regel.

De oorlog begon tegen het einde aan te lopen, en niet alleen de F.2A van Saunders, maar ook de Amerikaanse H.16 toestellen begonnen te arriveren bij marine luchteenheden.

Na het einde van de oorlog werden de vliegboten overbodig, aangezien er geen behoefte aan patrouilles van de kust meer was.

De meeste F.2A's en H.16's werden uit dienst gehaald, sommigen werden overgebracht naar Canada en Chili.

Tegelijk met het stopzetten van de militaire dienst van deze toestellen overleed hun bouwer.

John Porte stierf aan de gevolgen van een ernstige ziekte op een leeftijd van slechts 36 jaar, ťťn jaar na het einde van de oorlog.

Zijn toegewijde werk en geniale ontwerpen leven echter eeuwig door in de geschiedenis van de luchtvaart.

Specificaties:
ē Schaal: 1:72

Toebehoren: Plastic Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Roden




Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2016 Sjaak's Hobbyshop.