Roden C-133B Cargomaster 1:144 #335

Roden C-133B Cargomaster 1:144 #335
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €25,50

Aantal: +

Opties: [?]

Plasticlijm [?]

Met kwast

( €2,49 )
Met naald

( €5,49 )
Tube

( €2,39 )

In 1952 werd in de Verenigde Staten de aanschaf van een nieuw type toestel voor de Military Air Transport Service aangekondigd in het kader van het SS402L Logistics Carrier Support Program.

Volgens de eisen zou het vliegtuig meer dan 45 ton moeten dragen, en oversized items aankunnen.

De Douglas Aircraft Company, die een lange geschiedenis heeft in het leveren van transportvliegtuigen aan het leger, stelde twee projecten voor, de C-132 en de C-133.

De C-132 werd afgewezen vanwege een aantal technische problemen en de C-133 kreeg onmiddellijk een order voor een eerste serie van 12 machines, zelfs zonder een prototype te bouwen om te testen.

De bouw van het eerste vliegtuig begon eind 1953 en op 23 april 1956 vond de eerste testvlucht van de nieuwe reus plaats.

Nadat enkele tekortkomingen waren weggewerkt, ging de C-133 in serieproductie, officieel genaamd de Cargomaster, en al in augustus 1957 kreeg de 39e Transportbrigade op de luchtmachtbasis Dover in Delaware als eerste een productievliegtuig, terwijl de volgende machine van dit type werd geleverd aan de 84e Brigade op de basis van McCord.

In 1958 begon de intensieve exploitatie van de C-133.

De wereld stond al op de rand van een wijdverbreide confrontatie, vooral in Europa, waar de VS en de USSR streden om invloed op de hele regio.

De C-133 was het enige toestel dat bijna 100 procent van het Amerikaanse militaire materieel kon vervoeren, inclusief de meeste van hun belangrijkste gepantserde voertuigen, en daarom was zijn rol in het overbrengen van militaire eenheden naar Europa in die tijd bijzonder belangrijk.

Tijdens de serieproductie van de C-133 werd het ontwerp voortdurend aangepast om de prestaties te verbeteren, met name om de laadcapaciteit te vergroten of om een steeds groter scala aan oversized ladingen te vervoeren.

Vanaf het achtste casco werd de staartsectie licht aangepast en vanaf het 33ste vliegtuig werd de vorm van de vrachtruimtedeur gewijzigd, die nu in het midden wordt gesplitst om naar elke kant te openen.

Dit maakte het mogelijk om geassembleerde Atlas, Titan en Minuteman raketten te transporteren, hiervoor werden ze uitsluitend over de weg vervoerd.

De laatste 15, in totaal dus 50 vliegtuigen, werden aangeduid als C-133B.

Net als de latere C-133A hadden ze dubbele deuren in de staart, waardoor het mogelijk was om het scala aan geladen militair materieel uit te breiden.

Dit was vooral belangrijk voor het vervoer van raketten, omdat hun buitenafmetingen zo dicht mogelijk bij de binnenafmetingen van de vrachtruimte van het vliegtuig lagen.

Het belangrijkste verschil met de C-133B waren de veel krachtigere Pratt & Whitney T34-P-9W motoren van 7.500 pk per stuk, die de basis vliegeigenschappen van het vliegtuig sterk verbeterden.

De C-133B werd samen met de C-133A intensief gebruikt voor strategisch transport van militair materieel van de VS naar West-Europa en moest tijdens de lange oorlog in Vietnam ook veel militaire transportvluchten naar Zuidoost-AziŽ uitvoeren.

Het gebruik van deze toestellen was zeer intensief, wat uiteraard heeft bijgedragen aan de versnelde slijtage van de constructie.

Als een van de maatregelen om de structuur te versterken werden externe spanbanden van dun metaal gebruikt op de frames van het voorste deel van de romp, maar deze gedwongen maatregel verbeterde de situatie slechts kortstondig.

Al aan het einde van de jaren zestig, na zorgvuldig onderzoek, bleek dat de C-133 talrijke vermoeidheidspunten had en de mogelijkheid van een vliegtuigongeluk niet kon worden geŽlimineerd.

Alle C-133's werden onmiddellijk buiten gebruik gesteld.

Om veiligheidsredenen besloot het leger het gebruik van andere transportvliegtuigen, de kleinere maar meer betrouwbare C-130's en C-141's, uit te breiden.

Bovendien was het testen van de ultrazware Lockheed C-5A Galaxy al voltooid en was de seriematige bouw begonnen, en de C-5A overtrof de capaciteiten van de C-133 in alle opzichten.

Pogingen om de C-133 te gebruiken op het gebied van civiele vracht waren om veiligheidsredenen niet succesvol.

Na de succesvolle tests van de C-5 Galaxy werd het lot van alle bruikbare C-133-vliegtuigen uiteindelijk opgelost - ze werden volledig ontmanteld en overgebracht naar opslagbases of onmiddellijk naar luchtvaartmusea.

In totaal werden 15 vliegtuigen van de C-133B versie gebouwd.

Specificaties:
ē Schaal: 1:144
ē Lengte: +- 33,3 cm
ē Hoogte: +- 10,2 cm
ē Spanwijdte: +- 38,0 cm

Toebehoren: Plastic Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Roden




Sjaak's Hobbyshop | Herenstraat 67, 2215KG Voorhout | Tel: 0252 233 112 | Email | KvK: 28057941 | BTW: NL001538849B92
Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2022 Sjaak's Hobbyshop.