Italeri World of Warships: USS Essex 1:700 #46503

Italeri World of Warships: USS Essex 1:700 #46503
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €38,99

Aantal: +

Opties: [?]

Plasticlijm [?]

Met kwast

( €1,99 )
Met naald

( €3,99 )
Tube

( €1,50 )
Verf [?]

Alle verf
spacer
Humbrol #73

( €1,70 )
Humbrol #112

( €1,70 )
Humbrol #126

( €1,70 )

Deze kit bevat:
• 1 Plastic modelbouw schip
• 1x Plasticlijm
• 1x Precisie pincet
• 1x Scheepsgids
• 1x Muurposter (29,7 x 42,0 cm)
• World of Warships decals
• 3 Invite Codes
• 1 Bonus Code

Over de Essex:

Na het afschaffen van ontwapeningsverdragen door Japan in 1936, keurde Amerika de bouw van nieuwe vliegdekschepen goed door middel van de Naval Expansion Act of Congress in mei 1938.

Dit werd later uitgebreid in het kader van de "Two-Ocean Navy Act", en daarna weer bij de Amerikaanse oorlogsverklaring.

De U.S.S. Essex (CV-9) zou het prototype van de beroemde Essex klasse worden, waarvan in totaal 24 schepen tussen 1941 en 1950 gebouwd werden.

Het ontwerp van deze klasse had als doel het formaat van zowel het vlieg- als de hangaardekken te vergroten.

Deze vaartuigen hadden betere pantserbescherming dan hun voorgangers, betere faciliteiten voor het omgaan met munitie, veiligere en grotere brandstof capaciteit, en effectievere damage control apparatuur.

Het schip werd gelegd op 28 april 1941 bij de Newport News Shipbuilding and Dry Dock Co.

Ze werd slechts 19 maanden later in dienst genomen, op 31 december 1942, dankzij versnelde bouw inspanningen door de aanvallen op Pearl Harbor.

Essex deed dienst tijdens diverse opdrachten in de Stille Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Dit omvatte ook Task Force 58, tijdens de aanval tegen de belangrijkste Japanse marine basis bij Truk, de Slag van Leyte Gulf in Task Force 38, dat wordt gezien als de grootste marine slag van die tijd, en de aanval op de noordelijke Filippijnse eilanden, waar ze door een kamikaze aanval werd geraakt.

Essex ondersteunde ook de aanvallen op Japanse posities nabij de belangrijkste eilanden, waarbij ze de overgebleven Japanse luchtmacht neutraliseerde in voorbereiding op een landingsoperatie.

Na de Tweede Wereldoorlog werd ze naar Bremerton, Washington overgeplaatst voor deactivatie, en werd uiteindelijk uit dienst gehaald en naar de reserve verplaatst in januari 1947.

Ze onderging een modernisatie, waarbij een nieuw vliegdek en gestroomlijnde bovenbouw werden geplaatst, daarop werd ze opnieuw in dienst genomen op 16 januari 1951.

Essex diende als vlaggenschip voor Carrier Division 1 en Task Force 77 tijdens de Koreaanse oorlog en bood close air support voor Geallieerde troepen.

In die tijd deed Neil Armstrong, die later astronaut zou worden, dienst aan boord het vaartuig.

Na de oorlog had ze meerdere opdrachten in de Stille Oceaan Vloot, de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee.

In 1961 kreeg ze de opdracht om luchtondersteuning te bieden aan de CIA gesponsorde bommenwerpers tijdens de Bay of Pigs invasie.

Deze missie werd echter afgebroken door President Kennedy op het laatste moment, en de bemanning van de Essex werd geheimhouding verplicht.

Ze was ook deel van de Amerikaanse vloot die de quarantaine van Cuba handhaafde tijdens de Cuban Missile Crisis in oktober 1962.

In 1968 ondersteunde ze bij de Apollo missies, zij was de belangrijkste recovery drager voor Apollo 7.

Het vliegdekschip werd uiteindelijk uit dienst gehaald op 30 juni 1969 bij de Boston Navy Yard, na bijna 23 jaar actieve dienst bij de Amerikaanse marine.

Specificaties:
• Schaal: 1:700
• Lengte: 37,8 cm
• Niveau: 3

Verf (Optioneel):
Humbrol 73 Humbrol 73 (Wine, Matt)
Humbrol 112 Humbrol 112 (Field Blue, Matt)
Humbrol 126 Humbrol 126 (US Medium Grey, Satin)


Toebehoren: Plastic Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Italeri










Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2016 Sjaak's Hobbyshop.