Italeri M.A.S. 568 4a Serie 1:35 #5608

Italeri M.A.S. 568 4a Serie 1:35 #5608
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €89,00

Aantal: +

Opties: [?]

Plasticlijm [?]

Met kwast

( €1,99 )
Met naald

( €3,99 )
Tube

( €1,50 )

Al in de Eerste Wereldoorlog had de Italiaanse – toenmalig koninklijke – marine, de Regia Marina, veel aandacht voor de ontwikkeling van kleine en snelle vaartuigen. De met torpedo’s uitgeruste varianten werden Motoscafo Armato Silurante (met torpedo’s bewapende motorboot) genoemd.

Later werd MAS een naam waarmee alle snelle motorboten van de marine werden aangeduid, mogelijk mede omdat het ook een afkorting was van Mezzi d’Assalto, aanvalsvoertuig.

De resultaten behaald met deze lichte vaartuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog waren opmerkelijk, zoals, onder het commando van Luigi Rizzo, het zinken van de verouderde slagschepen en als kustverdedigingschepen dienstdoende Wien en Budapest van de Oostenrijks-Hongaarse marine in de haven van Pola, het huidige Pula, in 1917, en het slagschip Szent István in 1918.

De MAS 500-serie, uitgerust met Isotta-Fraschini benzinemotoren met 2000 tot 2300 pk en gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog, was een laat, doorontwikkeld en sterk verbeterd model, met hogere prestaties en verbeterde betrouwbaarheid. Dat neemt niet weg dat deze schepen, mede door hun constructie waarbij het accent gelegd was op gewichtsbesparing, niet goed bestand waren tegen echt zwaar weer.

De boten van deze serie werden ingezet als motor torpedoboot en als platform voor onderzeebootbestrijding met dieptebommen. Ze hebben niet alleen in de Middellandse Zee maar ook in de Zwarte Zee met zeer veel succes dienst gedaan.

Deze vaartuigen konden een topsnelheid van iets meer dan 40 knopen behalen en waren bewapend met twee 450 mm torpedo’s en twee snelvuurkanonnen, variërend van 13,2 tot 20 mm.

Specificaties:
• Schaal: 1:35
• Lengte: 55,2 cm

Toebehoren: Plastic Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Italeri






Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2016 Sjaak's Hobbyshop.