Dit artikel is bij onze leverancier op voorraad.

Marklin Zware Ertslocomotief Reihe Dm 1:87/H0 #37756

Marklin Zware Ertslocomotief Reihe Dm 1:87/H0 #37756
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €499,99

Aantal: +


Zware ertslocomotief als tweedelige elektrische locomotief met drijfstangen serie Dm van de Zweedse staatsbaan (SJ).

Ingezet op de ertsbaan Lulea - Kiruna - Narvik.

Serie 1200 met nummers 1205 en 1206.

Bruine grondkleur, grote koplampen, cabinedeuren in oude indeling, grote sneeuwploegen (Norrlandsploegen) en SAB-rubbergeveerde wielen.

Bedrijfstoestand rond 1965, voor de inbouw van het middendeel.

Specificaties:
• Tijdperk: III
• Schaal: 1:87/H0
• met nieuwe Digital-decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties
• 2 geregelde hoogvermogensaandrijvingen met vliegwiel, 1 moter per loc-eenheid met cabine
• Telkens alle 4 drijfassen in elke loc-eenheid aangedreven
• Antislipbanden
• Met de rijrichting wisselend tweepunts frontsein en een rood sluitsein conventioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar
• Extra derde schijnwerper bovenop digitaal bij te schakelen
• Verlichting voor machinekamer en in cabine 1 en 2 apart digitaal schakelbaar
• Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte lichtdioden (LEDs)
• Zeer gedetailleerde metalen uitvoering met apart gemonteerde details
• Gedetailleerde dakuitvoering met grote ventilatorkasten en persluchtreservoirs
• Beide loceenheden vast aan elkaar gekoppeld
• Mechaniek voor kortkoppeling tussen de individuel loceenheden
• Markeringsborden voor de voorkant van de loc los meegeleverd
• Lengte over de buffers: 29,2 cm


Chassis en opbouw van de locomotief van metaal.Digitale locomotief met hoogvermogenaandrijving.Uitgerust met mfx+ Digital-decoder.Geluidselektronica ingebouwd.Driepuntsfrontsein en één rood sluitsein met de rijrichting wisselend.Stroomvoorziening omschakelbaar naar bovenleiding.Märklin-kortkoppelingen in genormeerde schacht met schaargeleiding.


 Control
Unit
DCC Mobile
Station
SX2 Mobile
Station 2
SX Central
Station
MFX
Frontsein · · · ·
Lichtfunctie · · · ·
Rijgeluid eloc · · · ·
Tyfoon · · · ·
Directe regeling · · · ·
Lichtfunctie 1 · · ·
Cabineverlichting · · ·
Rangeerfluit · · ·
Cabineverlichting · · ·
Lichtfunctie 2 · ·
Piepen van remmen uit · ·
Koppelgeluid · ·
Ventilator · ·
Luchtpers · ·
Panto-geluid · ·


Highlights:
• Uitgevoerd met de nieuwe Digital-decoder mfx+
• Rijbedrijf zowel mogelijk in de stand beginner, gevorderde en profi
• Gesimuleerd gebruik van bedrijfsmiddelen
• Realistische rijkenmerken zoals bijvoorbeeld constante snelheid
• Gesimuleerde cabine op de display van Central Station 2
• Bediening van het model in de cabinemodus over het aanraakscherm van Central Station 2
• Deze nieuwe functies zijn uitsluitend beschikbaar in combinatie met Central Station 2 vanaf firmware-versie 3.5.

Eenmalige serie.

De ertsbaan Luleå - Gällivare - Kiruna - Narvik.

In de omgeving van de noord-Zweedse steden Gällivare en Kiruna wordt reeds sinds halverwege de 18e eeuw ijzererts gedolven, dat wereldwijd zeer wordt gewaardeerd vanwege het hoge ijzergehalte.

Vanaf 1869 zochten de aan de ijzerertsdelving deelnemende ondernemingen nieuwe manieren om een efficiënte afvoer van hun erts naar de havens Luleå in Zweden en Narvik in Noorwegen te garanderen.

Weliswaar leek de spoorweg 'het' middel daarvoor te zijn, maar dat vereiste vervolgens grote investeringen.

Toch kon in 1888 de 202 km. lange lijn Gällivare - Luleå in bedrijf genomen worden.

Meerdere bedrijven die bij de spoorlijn betrokken waren, waren intussen failliet gegaan en daarom greep de staat in.

Op 24 oktober 1890 werd het staatsbedrijf Luossavaara Kirunaara Aktiebolag (LKAB) opgericht dat de voltooide en de nog te bouwen ertsbaan onder zijn hoede nam.

De verlenging van de lijn van Gällivare naar Kiruna werd uitgevoerd tot 1899.

Als gevolg van de lange transportroute naar Luleå en het dichtvriezen van de haven in de winter vormde deze echter op den duur geen goede oplossing.

Op 26 september 1902 was het dan zo ver: het gat werd gesloten met "bommen en granaten" en dat werd uitgebreid gevierd.

Door een onherbergzaam en zelfs voor het leven vijandig gebied leidde de 269 km lange spoorlijn nu van Gällivare naar Narvik.

Een bijzondere prestatie was daarbij het traject van Riksgränsen op de rug van de Caledonische bergrug naar Narvik aan de Ofotfjord: hier moest langs een steile berghelling over een traject van 40 km een hoogteverschil van 520 m. worden overwonnen.

De eerste ertstrein van Gällivare naar Narvik vertrok op 13 november 1902.

Op 24 november 1902 startten de Noorse en Zweedse staatsspoorwegen ten slotte het planmatige verkeer met drie ertstreinen per dag.

De officiële opening door de Zweedse koning Oscar II vond pas plaats op 14 juli 1903.

De ertsbaan combineert ook nu nog een aantal hoogtepunten: hij loopt van het Zweedse Lulea aan de Botnische zeekust in noordwestelijke richting naar de binnen de poolcirkel liggende ijzerertsgebieden rond Gällivare en Kiruna en van daar naar de Noorse haven Narvik.

Het is het meest noordelijke traject dat met de rest van het west-Europese spoorwegnet verbonden is.

Tevens is station Narvik op 68°26' noorderbreedte het meest noordelijke voor personenverkeer bereikbare station van west-Europa.

Reeds sinds 1911 vereiste het toenemende verkeer elektrificatie van het Zweedse traject.

Tien jaar later volgden de Noorse spoorwegen en vanaf 1922 konden ellocs de 1900 ton zware ertstreinen over de gehele lijn trekken.

De tweede wereldoorlog zorgde door de verbitterde strijd rond Narvik voor grote vernielingen, maar na het einde van de oorlog werd de wederopbouw direct aangepakt.

In 1996 nam de LKAB de afhandeling van het ertsverkeer over, inclusief de bedrijfsmiddelen.

Naast de indienststelling van nieuwe ertswagens werden bij Adtranz eerst negen twaalfassige dubbellocomotieven (IORE) besteld, die vanaf eind 2000 stapsgewijs het vervoer hebben overgenomen.

De IORE overtreft met een vermogen van 10.800 kW, een totaalgewicht van 360 ton en een lengte van 35,8 meter de tot dan toe ingezette Dm3.

Met de nieuwe locs worden tegenwoordig ertstreinen getrokken met het indrukwekkende gewicht van 7.800 ton.

Intussen zijn nog eens acht IORE-dubbellocs besteld waarvan de laatsten vanaf mei 2013 worden uitgeleverd.

Dat betekent dan het definitieve afscheid voor de voormalige koninginnen van de ertsbaan.

  • Fabrikant: Marklin



Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2016 Sjaak's Hobbyshop.