Dit artikel is bij onze leverancier op voorraad.

Marklin Stuurstandrijtuig BD4nf-59, DB 1:87/H0 #43820

Marklin Stuurstandrijtuig BD4nf-59, DB 1:87/H0 #43820
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €84,99

Aantal: +


Stuurstandrijtuig 2de klasse met bagageruimte (BD4nf-59) van de Deutsche Bundesbahn (DB).

Type "Silberling".

"Hasenkasten"-kop met bagageruimte en rubber balgovergang.

Bedrijfsnummer 96 426 Stg.

Specificaties:
• Tijdperk: III
• Schaal: 1:87/H0
• Berijdbare minimumboogstraal: 360 mm
• Typespecifiek gevormde ondervloer
• Draaistellen met blokremmen
• Lichtwisseling van 3x wit op 2x rood analoog en digitaal functioneel afhankelijk van de rijrichting
• Onderhoudsarme, warmwitte LED's
• Sleepschakelaar
• Voorbereid voor stroomgeleidende koppelingen 7319 of 72020 / 72021 en interieurverlichting 73400 / 73401 (2 x)
• Lengte over buffers: 28,2 cm
• Geïsoleerd wielstel 4x 700580.

Silberlingen - Een succesverhaal bij de DB.

De als Silberling aangeduide rijtuigen van de Deutsche Bundesbahn zijn met de UIC-X-richtlijnen overeenkomend, 26,4 m lange voertuigen met twee instapgedeeltes met dubbele deuren.

De naam is afgeleid van de rijtuigbak die uit gepolitoerd edelstaal bestaat.

De voertuigtypen, zoals de officiële aanduiding voor de Silberling luidt, werden tussen 1961 en 1980, in verschillenden typen, 5000 keer aangeschaft en waren voor lange tijd het meest voorkomende voertuig in het buurtverkeer bij de DB.

Al naar type brengen ze 31-40 t op de weegschaal en zijn voor een maximumsnelheid van 120-140 km/h toegelaten.

In de zuivere 2de klasse rijtuigen vinden 96 personen een plaats, in de rijtuigen met gemengde klassen zijn er 30 plaatsen 1ste klasse en 46 2de klasse.

Voor het keertreinbedrijf, dat aanvankelijk zeer vaak met de BR E 41/141 gereden werd, nam de Deutsche Bundesbahn verschillende stuurstandrijtuigen in bedrijf.

De "Hasenkasten" (het "Konijnenhok"), een stuurstandrijtuig met uiterst krappe verhoudingen voor de machinist, werd door de latere "Karlsruher kop" verdrongen.

Dit stuurstandrijtuig bezat eveneens een bagagecompartiment, echter met moderne en royalere cabines.

De naam is van het Ausbesserungswerk Karlsruhe afgeleid, waar de stuurstandrijtuigen omgebouwd werden.

De Silberling was een universeel voertuig, gebruikt van buurtverkeer tot en met sneltrein, zelfs als versterkingsrijtuig in de interzonale treinen naar Berlijn.

De n-rijtuigen zagen zowel stoom-, diesel- als elocs als hun treinlocomotieven en waren, zoals veel andere rijtuigen bij de DB, in verschillende kleurstellingen onderweg, hoewel ze allang mintgroen, verkeersrood, of met onzalige graffiti overschilderd waren, bleven ze in de volksmond de Silberlingen.

Tot op heden zijn de rijtuigen bij de DB AG in de verkeersrode kleurstelling in gebruik en vergelijkbare series, die op de constructieve principes van de Silberlingen berusten, bevinden zich bijvoorbeeld in Luxemburg, Nederland en Polen.


De typische DB-keertrein voor tijdperk III bestaat uit een rijtuig 43810, meerderen rijtuigen 43800 en een stuurstandrijtuig 43820.

In het Trix H0-assortiment vindt u de Silberlinge met andere bedrijfsnummers onder de artikelnummers 23405, 23406 en 23407.

De ideale keertreinlocomotief is de BR E 41 (artikelnummer 39410).


Driepuntfrontsein en twee rode sluitseinen wisselend met de rijrichting.LED interieurverlichting naderhand in te bouwen.Ingebouwde interieur details.Märklin-kortkoppelingen in genormeerde schacht met schaargeleiding.


  • Fabrikant: Marklin



Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2016 Sjaak's Hobbyshop.