Billing Boats HMS Warrior 1:100 #512

Billing Boats HMS Warrior 1:100 #512
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €539,00

Aantal: +

Opties: [?]

Hobbymes [?]

Houder & mes

( €2,99 )
Secondenlijm [?]

Toevoegen

( €4,99 )
UHU Houtlijm [?]

Klein (33ml)

( €4,99 )
Groot (125ml)

( €7,99 )
Vijlenset [?]

Toevoegen

( €6,99 )

De Warrior werd ontworpen en gebouwd als antwoord op een agressief Frans scheepsbouw programma, waarbij het eerste "iron-clad" oorlogsschip La Gloire, ontworpen door de briljante marine architect Stanislas Charles Henri Dupuy de Lome, werd geïntroduceerd.

Vastbesloten deze uitdaging aan de heerschappij van de Royal Navy de kop te bieden, besloot de toenmalig First Lord of the Admiralty, Sir John Somerset Pakington een schip te bouwen dat zo superieur qua kwaliteit, snelheid, bewapening en bepantsering was, dat Frankrijk zich zou realiseren dat het ondenkbaar zou zijn om Groot-Brittannië te verslaan in een zeeslag.

Toen de opdracht door Captain the Hon. Arthur Auckland Leopold Pedro Cochrane op 1 augustus 1861 werd gegeven was de Warrior het grootste oorlogsschip ter wereld. Met een verplaatsing van 9210 ton was ze 60% groter dan La Gloire.

Het schip onderging kleine aanpassingen na een zeeproef.
In juni 1862 werd ze in actieve dienst bij het Channel Squadron genomen, waarbij ze kustwateren patrouilleerde en naar Lissabon en Gibraltar zeilde.

Na een revolutie in marine architectuur te hebben ontketend werd de Warrior tegen 1864 ingehaald door snellere ontwerpen, met grotere kanonnen en dikkere bepantsering.

Tegen 1871 werd ze niet meer gezien als het topklasse schip dat ze ooit was, en haar rol werd teruggebracht tot kustwacht en reserve service.

In mei 1883 bleken haar voor- en hoofdmasten rot te zijn, en omdat het de kosten van reparatie niet waard werd gevonden werd ze in reserve geplaatst, waarbij ze uiteindelijk werd omgebouwd tot een drijvende school voor de Marine en omgedoopt tot Vernon III in 1904.

In 1924 werd ze te koop gezet als schroot, echter kon er geen koper worden gevonden, hierop vertrok ze in maart 1929 uit Portsmouth om naar Pembroke Dock gebracht te worden, en daar te worden omgebouwd tot drijvend olie ponton, wederom herdoopt, dit keer tot Oil Fuel Hulk C77.

Tegen 1978 was ze het enige overlevende voorbeeld van het "Black Battlefield" - de 45 ijzeren rompen gebouwd voor de Royal Navy tussen 1861 en 1877. (- bron: http://www.hmswarrior.org)

De Warrior is tegenwoordig in puntgave staat te bezichtigen op de marinebasis te Portsmouth, Engeland, naast de HMS Victory.

Specificaties:
• Schaal: 1:100
• Lengte: 147,0 cm
• Moeilijkheidsgraad: Moeilijkheidsgraad: expert (expert)
• Volledig lattenbouw
• Laser gesneden
• Inclusief beslag
• Inclusief Nederlandstalige handleiding

Deze bouwdoos bevat alle houten onderdelen, beslagwerk, tekeningen en Nederlandse bouwbeschrijving. Exclusief lijm, gereedschap en verf.

Toebehoren: Houten Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Billing Boats



Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2016 Sjaak's Hobbyshop.