Airfix Hawker Tempest Mk.V 1:72 #02109

Airfix Hawker Tempest Mk.V 1:72 #02109
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €12,75

Aantal: +

Opties: [?]

Plasticlijm [?]

Met kwast

( €2,89 )
Met naald

( €5,49 )
Tube

( €2,39 )
Verf [?]

Alle verf
spacer
Humbrol #11

( €2,20 )
Humbrol #24

( €2,20 )
Humbrol #30

( €2,20 )
Humbrol #33

( €2,20 )
Humbrol #53

( €2,20 )
Humbrol #61

( €2,20 )
Humbrol #62

( €2,20 )
Humbrol #96

( €2,20 )
Humbrol #106

( €2,20 )

De Hawker Tempest V, een vliegtuig dat als een van de mooiste vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog moet worden beschouwd, gaat qua ontwerp terug op de Hurricane jachtvliegtuigen die slechts twee jaar eerder zo beslissend waren tijdens de Slag om Engeland, maar zou het absolute hoogtepunt van het ontwerp van jachtvliegtuigen met zuigermotor vertegenwoordigen.

Toen de talentvolle ontwerper Sydney Camm op zoek was naar zijn "Super Hurricane"-vervanger voor de redder in de luchtvaart van de Battle of Britain, was het toestel dat hij zeker in gedachten had de Tempest V. De Tempest wordt vaak verward met zijn voorganger bij de Royal Air Force, de Typhoon, ook al zijn het twee heel verschillende vliegtuigen.

De oorspronkelijke vervanger voor de Hawker Hurricane was de Typhoon, een vliegtuig dat probeerde de krachtigste zuigermotor die op dat moment beschikbaar was te combineren met een klein, maar sterk en zwaar bewapend casco.

Hoewel bedoeld als onderscheppingsjager, werd het tijdens de ontwikkeling duidelijk dat het nieuwe toestel deze rol niet zou kunnen vervullen, omdat de dikte van de vleugel niet bevorderlijk was voor hoge prestaties op grote hoogte.

In feite zou de Typhoon een nogal moeizame ontwikkeling en introductie doormaken, zozeer zelfs dat op een gegeven moment serieus werd overwogen het programma te annuleren.

Niettemin zou de Typhoon uiteindelijk zijn plaats in de luchtvaart vinden als een hardhandig grondaanvalsvliegtuig, een toestel dat tot zijn recht zou komen ten tijde van de Geallieerde invasie in Normandië.

In het besef dat hun Typhoon een groot potentieel had, maar voor verbetering vatbaar was, begon het Hawker ontwerpteam te werken aan een nieuw gevechtsvliegtuig, één die veel van dezelfde filosofieën als Typhoon bevatte, maar ook een aantal belangrijke wijzigingen.

Het nieuwe vliegtuig werd aanvankelijk aangeduid als de Typhoon Mark II, maar dit werd veranderd in Tempest toen de eerste vlucht van het prototype vliegtuig naderde.

Hoewel dit nog steeds een groot toestel was voor een eenmotorig gevechtsvliegtuig, was het casco licht en zou het worden aangedreven door de enorm krachtige 24 cilinder Napier Sabre motor, een krachtbron die het nieuwe gevechtsvliegtuig spectaculaire prestaties zou geven.

De nieuwe Hawker Tempest maakte zijn eerste vlucht op 2 september 1942 en was voorzien van een nieuw ontworpen laminaire stroming vleugel, die veel dunner was dan de vleugel van zijn voorganger en het nieuwe gevechtsvliegtuig in staat stelde om met ongelooflijke snelheid door de lucht te glijden.

Op het eerste gezicht hebben de Typhoon en de Tempest veel overeenkomsten, maar als je weet waar je moet kijken, is het niet moeilijk om ze uit elkaar te houden.

Zonder twijfel is de vleugel het meest in het oog springende kenmerk, want deze is niet alleen dunner dan die van de Typhoon, hij heeft ook een heel andere vorm.

Met een rechtere voorrand en een meer elliptische achterrand is de vleugel van de Tempest ontworpen voor snelheid, hoewel hij nog steeds effectief kan worden gebruikt in een grondaanvalrol.

Andere verschillen in het ontwerp van de Tempest zijn een iets langere neus en een staartsectie die veel groter lijkt, met een meer royaal verticaal stabilo met een geprononceerde dorsale rand.

Tijdens de eerste vlucht van het prototype behaalde het een indrukwekkende topsnelheid van 477 mph (767 km/u) in horizontale vlucht, waarmee het indruk maakte op zowel het ontwerpteam als het toekijkende Air Ministry.

De Hawker Tempest V kwam begin 1944 in dienst bij de Royal Air Force. De eerste twee squadrons die het type ontvingen, hadden beide eerder de Typhoon gebruikt.

Men dacht dat het beheersen van het ongelooflijke vermogen dat door de motor van de Tempest werd gegenereerd problemen kon opleveren voor piloten die van kleinere vliegtuigtypes waren overgestapt en dat voormalige Typhoon-eenheden het best geplaatst zouden zijn om te onderhandelen over de introductie van het squadron.

In de aanloop naar de landingen op D-day werden de Tempests gebruikt in een soortgelijke grondaanvalsrol als die welke zo effectief werd gevlogen door Typhoon squadrons, maar mocht het nodig zijn om halverwege de missie over te schakelen op luchtgevechtsoperaties, dan was de Tempest veel geschikter voor deze taak.

Met een aanzienlijk groter bereik dan de Typhoon, konden de Tempests langer in de gevechtszone blijven hangen, waardoor offensieve aanvallen dieper in bezet Europa mogelijk werden, of waardoor de piloten geduldig konden wachten tot de Luftwaffe kwam vechten, waar ze konden laten zien wat hun nieuwe jager werkelijk kon doen.

Als het snelste Geallieerde gevechtsvliegtuig op lage en gemiddelde hoogte, werden Tempest squadrons teruggetrokken voor binnenlandse verdedigingstaken in de weken die volgden op de succesvolle D-day landingen, vanwege de aanval van een sinister nieuw wapen, de V-1 'Doodlebug'™ vliegende pulse straalbom.

De Tempest bleek een uitstekende V-1 doder te zijn, gebruik makend van de snelheid van het jachtvliegtuig, de effectiviteit van zijn kanonnen en de moed van zijn piloten om grote aantallen van deze angstaanjagende wapens te vernietigen voor ze hun verwoesting konden aanrichten in Britse steden.

Groot-Brittannië's meest effectieve strijdmacht tegen deze lukrake wapens, honderden Doodlebugs werden neergeschoten door de Hawker Tempest V squadrons van de RAF, waarbij Squadron Leader Joseph Berry het meest bedreven bleek in dit werk, met niet minder dan 61 V-1 'kills' op zijn naam.

Nu de V-1 dreiging afnam, waren de Tempest V squadrons van de RAF vrij om agressieve zoek- en vernietigingsmissies uit te voeren in bezet Europa, waarbij ze de snelheid, het bereik en de vuurkracht van hun nieuwste jager met groot succes gebruikten.

Op zoek naar potentiële V-1 lanceerplaatsen en in toenemende mate naar de nieuwe Duitse straaljagers die begonnen te opereren tegen de Geallieerde luchtmachten, begon de Tempest te laten zien dat het zonder twijfel een van de meest capabele gevechtsvliegtuigen ter wereld was.

Er is zelfs gerapporteerd dat de agressief gevlogen Tempest het Geallieerde vliegtuig was dat de Messerschmitt Me262 straaljager piloten het meest vreesden tijdens die eerste dagen van straaljager operaties, vooral als ze werden betrapt tijdens de landing en het opstijgen van de vlucht, wanneer hun jets veel kwetsbaarder waren.

Het lijdt geen twijfel dat de Hawker Tempest V een echt bruut vliegtuig was, snel, zwaar bewapend en met prestaties die elk gevechtsvliegtuig dat de Luftwaffe in dienst had overtroffen, misschien met uitzondering van de Me262 op volle snelheid.

Piloten die ervaring hadden met het vliegen van zowel de Tempest V als zijn voorganger, de Typhoon, beschreven het verschil als dag en nacht - ze zeiden zelfs dat het was alsof je een karrepaard met een renpaard vergeleek.

Hoewel dit een beetje hard lijkt, moeten we, aangezien zij de toestellen in de strijd vlogen, zeker buigen voor hun oordeel.

Hoewel relatief laat in de Tweede Wereldoorlog verschenen, neemt de Tempest V nog steeds zijn plaats in als een van de meest effectieve straaljagers met zuigermotor van de Tweede Wereldoorlog en was misschien wel de 'Super Hurricane' die ontwerper Sydney Camm altijd voor ogen had gehad.

Specificaties:
• Schaal: 1:72
• Onderdelen: 68
• Lengte: 14,25 cm
• Spanwijdte: 17,3 cm
• Niveau: 2

Verf (Optioneel):
* Schema 1:
Humbrol 11 Humbrol 11 (Silver, Metallic)
Humbrol 24 Humbrol 24 (Trainer Yellow, Matt)
Humbrol 30 Humbrol 30 (Dark Green, Matt)
Humbrol 33 Humbrol 33 (Black, Matt)
Humbrol 53 Humbrol 53 (Gunmetal, Metallic)
Humbrol 61 Humbrol 61 (Flesh, Matt)
Humbrol 62 Humbrol 62 (Leather, Matt)
Humbrol 96 Humbrol 96 (RAF Blue, Matt)
Humbrol 106 Humbrol 106 (Ocean Grey, Matt)
* Schema 2:
Humbrol 11 Humbrol 11 (Silver, Metallic)
Humbrol 24 Humbrol 24 (Trainer Yellow, Matt)
Humbrol 30 Humbrol 30 (Dark Green, Matt)
Humbrol 33 Humbrol 33 (Black, Matt)
Humbrol 53 Humbrol 53 (Gunmetal, Metallic)
Humbrol 61 Humbrol 61 (Flesh, Matt)
Humbrol 62 Humbrol 62 (Leather, Matt)
Humbrol 96 Humbrol 96 (RAF Blue, Matt)
Humbrol 106 Humbrol 106 (Ocean Grey, Matt)


Toebehoren: Plastic Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Airfix





Sjaak's Hobbyshop | Herenstraat 67, 2215KG Voorhout | Tel: 0252 233 112 | Email | KvK: 28057941 | BTW: NL001538849B92
Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2022 Sjaak's Hobbyshop.