De Regia Aeronautica wordt door velen beschouwd als de exploitant van enkele van de meest aantrekkelijk gepresenteerde vliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog, ook al zijn sommige van die machines misschien niet zo bekend als die van andere naties.
De Fiat G.50, die de overgang markeert tussen tweedekker- en eendekkertechnologie, is een belangrijk vliegtuig in de geschiedenis van de Italiaanse luchtmacht en was hun eerste éénzitterjager met lage vleugel en volledig van metaal.
Het was ook het eerste Italiaanse gevechtsvliegtuig met een intrekbaar onderstel en een gesloten cockpit, hoewel dit kenmerk later werd gewijzigd, omdat het niet populair was bij de piloten.
Vroege versies van het G.50 gevechtsvliegtuig werden gehinderd door een gebrek aan bereik en toen ongeveer 50 vliegtuigen werden gestuurd om deel te nemen aan de laatste fasen van de Battle of Britain, bleken ze te zijn overtroffen door de Spitfires en Hurricanes van de Royal Air Force.
De Fiat G.50 zou veel worden gebruikt in Noord-Afrika en in het Middellandse Zee theater, waar het in de handen van een bekwame piloot, een zeer goede rekening van zichzelf kon geven in de strijd.
Gebruikt in de lucht superioriteit en bommenwerper escorte rollen, zou het vliegtuig ook met succes worden gebruikt voor grondaanval operaties, waar zijn robuuste constructie en lage hoogte prestaties naar voren kwamen.
Tegen het einde van 1942 was de G.50 overtroffen door zijn Geallieerde tegenstand en de overgebleven toestellen werden gedegradeerd tot tweede lijns taken en training ondersteunende rollen.
Specificaties:
• Schaal: 1:72
• Onderdelen: 33
• Lengte: 11,2 cm
• Hoogte: 3,8 cm
• Spanwijdte: 15,3 cm
• Niveau: 1
Verf (Optioneel):
 | Humbrol | 11 | (Silver, Metallic) |
 | Humbrol | 24 | (Trainer Yellow, Matt) |
 | Humbrol | 33 | (Black, Matt) |
 | Humbrol | 53 | (Gunmetal, Metallic) |
 | Humbrol | 64 | (Light Grey, Matt) |
 | Humbrol | 102 | (Army Green, Matt) |
Toebehoren:
Plastic Modelbouw,
Verf.