De tweede van Amerika's grote viermotorige zware bommenwerpers van de Tweede Wereldoorlog, de Consolidated B-24 Liberator, begon met de ontwikkeling nadat het Army Air Corps het bedrijf had benaderd om B-17 Flying Fortresses te bouwen.
Niet onder de indruk van dit vooruitzicht, stelde Consolidated voor dat ze hun eigen bommenwerper konden ontwerpen en produceren in dezelfde tijd die het zou kosten om productielijnen op te zetten, en dat deze beter zou zijn dan een Flying Fortress.
Toen hun XB-24 prototype op 29 december 1939 de lucht in ging, was het een heel ander uitziend vliegtuig dan de B-17 Flying Fortress. Met zijn schoudergemonteerde dunne vleugels, diepe maar smalle romp en tweeboomstaart had het een maritieme uitstraling.
Na de uiteindelijke introductie bij de USAAF in 1941, werd de B-24 Liberator in enorme hoeveelheden geproduceerd, diende in elk theater tijdens de Tweede Wereldoorlog en leverde een cruciale bijdrage aan de Geallieerde oorlogsinspanningen.
De introductie van het 'H'-model pakte de kwetsbaarheid van het vliegtuig voor frontale aanvallen aan, iets dat vijandelijke jachtpiloten hadden uitgebuit sinds de introductie van de B-24.
Deze variant was de eerste die werd geproduceerd met een elektrisch bediende Emerson A-15 neustoren, maar had ook ongeveer 50 andere modificaties om de Liberator een effectiever gevechtsvliegtuig te maken.
Dit was ook de eerste variant die echt profiteerde van Amerika's capaciteit voor massaproductie en er werd beweerd dat Ford Liberators sneller kon produceren dan de USAAF ze in dienst kon nemen.
De Consolidated B-24 Liberator werd de meest geproduceerde viermotorige bommenwerper in de geschiedenis van de oorlogvoering en Amerika's meest geproduceerde vliegtuig van de Tweede Wereldoorlog.
Heel simpel gezegd werd de B-24 door meer mannen gevlogen, droeg meer bommen over grotere afstanden en vernietigde meer doelen dan enige andere bommenwerper in de geschiedenis van de luchtvaart.
Specificaties:
• Schaal: 1:72
• Onderdelen: 278
• Lengte: 29,8 cm
• Spanwijdte: 46,5 cm
• Niveau: 3
Verf (Optioneel):
| Humbrol | 11 | (Silver, Metallic) |
| Humbrol | 24 | (Trainer Yellow, Matt) |
| Humbrol | 26 | (Khaki, Matt) |
| Humbrol | 33 | (Black, Matt) |
| Humbrol | 53 | (Gunmetal, Metallic) |
| Humbrol | 56 | (Aluminium, Metallic) |
| Humbrol | 81 | (Pale Yellow, Matt) |
| Humbrol | 85 | (Coal Black, Satin) |
| Humbrol | 100 | (Red Brown, Matt) |
| Humbrol | 110 | (Natural Wood, Matt) |
| Humbrol | 125 | (US Dark Grey, Satin) |
| Humbrol | 128 | (US Compass Grey, Satin) |
| Humbrol | 155 | (Olive Drab, Matt) |
| Humbrol | 226 | (Interior Green, Matt) |
| Humbrol | 11 | (Silver, Metallic) |
| Humbrol | 24 | (Trainer Yellow, Matt) |
| Humbrol | 25 | (Blue, Matt) |
| Humbrol | 26 | (Khaki, Matt) |
| Humbrol | 33 | (Black, Matt) |
| Humbrol | 53 | (Gunmetal, Metallic) |
| Humbrol | 56 | (Aluminium, Metallic) |
| Humbrol | 81 | (Pale Yellow, Matt) |
| Humbrol | 85 | (Coal Black, Satin) |
| Humbrol | 100 | (Red Brown, Matt) |
| Humbrol | 110 | (Natural Wood, Matt) |
| Humbrol | 125 | (US Dark Grey, Satin) |
| Humbrol | 128 | (US Compass Grey, Satin) |
| Humbrol | 155 | (Olive Drab, Matt) |
| Humbrol | 226 | (Interior Green, Matt) |
Toebehoren:
Plastic Modelbouw,
Verf.