Airfix Fairey Gannet AS.1/AS.4 1:48 #11007

Airfix Fairey Gannet AS.1/AS.4 1:48 #11007
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €61,50  €55,35

Aantal:


Opties: [?]

Plasticlijm [?]

Met kwast
€3,49  €3,15
Met naald
€5,49  €4,94
Tube
€2,49  €2,24
Verf [?]

Alle verf
 
spacer
Humbrol #11
€3,01
Humbrol #24
€3,01
Humbrol #25
€3,01
Humbrol #33
€3,01
Humbrol #34
€3,01
Humbrol #44
€3,01
Humbrol #53
€3,01
Humbrol #56
€3,01
Humbrol #60
€3,01
Humbrol #61
€3,01
Humbrol #62
€3,01
Humbrol #72
€3,01
Humbrol #74
€3,01
Humbrol #85
€3,01
Humbrol #89
€3,01
Humbrol #90
€3,01
Humbrol #103
€3,01
Humbrol #123
€3,01
Humbrol #155
€3,01
Humbrol #168
€3,01

Een vliegtuig dat zeker beschouwd moet worden als een van de meest onderscheidende types die ooit dienst hebben gedaan bij de Fleet Air Arm, de Fairey Gannet, was even capabel als uniek en was significant als het enige militaire contract na de oorlog dat werd gewonnen door de beroemde Fairey Aviation Company.

De Gannet, waarschijnlijk het meest onconventionele door Fairey ontworpen vliegtuig dat in volledige productie ging, werd ontwikkeld in reactie op een eis van de Royal Navy uit 1945 voor een geavanceerde, turboprop-aangedreven anti-onderzeeër jager-doder op basis van een vliegdekschip, die robuust genoeg was om de ontberingen van operaties op zee te weerstaan.

Bedoeld om de recente uitbreiding van de Sovjet-onderzeebootvloot aan het begin van de Koude Oorlog tegen te gaan, was de Gannet uitgerust met allerlei moderne elektronische opsporingsapparatuur. Als een vijandelijke onderzeeër werd gedetecteerd, kon deze worden gemarkeerd, gevolgd en indien nodig aangevallen met behulp van bommen, dieptebommen, raketten en vanuit de lucht gelanceerde akoestische torpedo's.

Een kenmerk van de Gannet dat bijdroeg aan zijn unieke uiterlijk was de adoptie van zijn krachtbron, de innovatieve Armstrong Siddeley Double Mamba. Deze opstelling zag twee gasturbinemotoren zij aan zij in de neus van de Gannet gemonteerd, die een gemeenschappelijke versnellingsbak deelden, maar beide onafhankelijk werkten, waarbij elke motor zijn eigen coaxiaal gemonteerde, tegenroterende propeller aandreef.

Daarnaast konden de motoren op kerosine en zelfs dieselbrandstof draaien, wat veiliger te hanteren en minder verfijnd was dan traditionele vliegtuigbrandstoffen. Deze opstelling zorgde ervoor dat de Gannet-bemanningen meer dan genoeg vermogen hadden voor operaties vanaf vliegdekschepen, met de geruststelling van twee motoren bij lange oceaanpatrouilles. Eenmaal in de lucht kon de piloot een van de motoren uitschakelen om brandstof te besparen. Hoewel dit de maximale snelheid van de Gannet zou verminderen, zou het zijn loiter-capaciteiten verlengen. Gewoonlijk zou een piloot het gebruik van de motoren afwisselen tijdens een lange patrouille, waarbij elke motor ongeveer een uur werd gebruikt voordat werd overgeschakeld naar de andere motor - de motor aan bakboordzijde dreef de voorste propeller aan.

Een ander uniek kenmerk van het ontwerp van de Gannet was zijn dubbel opklapbare vleugelsysteem, iets dat was ontworpen om dit grote vliegtuig veilig te laten opereren en op te slaan aan boord van een van de relatief kleine vliegdekschepen van de Royal Navy. Wanneer een piloot de vleugeluitvouw ingeschakelde, verbond dit ingenieuze systeem niet alleen de vleugels voor de vlucht, maar verbond ook automatisch alle vluchtbesturingssystemen, hydraulische verbindingen en brandstofleidingen met het hoofdsysteem, zonder tussenkomst van grondpersoneel.

In de praktijk zijn er meldingen dat de Gannet zo'n robuust ontwerp was dat toen een vliegtuig de buitenste delen van beide vleugels verloor na het uitvoeren van een bijzonder gewelddadige manoeuvre, het vliegtuig nog steeds veilig terug kon keren naar zijn thuisvliegdekschip, iets wat het vliegtuig alleen maar geliefder maakte bij zijn bemanningen.

De Fairey Gannet zou blijken een uiterst robuust en zeer effectief anti-onderzeeërvliegtuig te zijn, een die een indrukwekkend arsenaal aan offensieve bewapening kon dragen en een die onderzeeërs kon aanvallen, zowel op het oppervlak als ondergedompeld en proberen zijn aandacht te ontwijken. Goed gewaardeerd door zowel lucht- als grondpersoneel, werden uiteindelijk 348 Gannets geproduceerd en naast dienst bij de Britse Fleet Air Arm, zou het vliegtuig ook dienst doen bij de marine van Australië, Duitsland en Indonesië.

Specificaties:
• Schaal: 1:48
• Onderdelen: 334
• Lengte: 29,0 cm
• Hoogte: 8,7 cm
• Spanwijdte: 34,4 cm
• Niveau: 4

Verf (Optioneel):
* Schema 1:
 
 Humbrol 11 (Silver, Metallic)
 
 Humbrol 24 (Trainer Yellow, Matt)
 
 Humbrol 33 (Black, Matt)
 
 Humbrol 34 (White, Matt)
 
 Humbrol 44 (Pastel Blue, Matt)
 
 Humbrol 53 (Gunmetal, Metallic)
 
 Humbrol 56 (Aluminium, Metallic)
 
 Humbrol 60 (Scarlett, Matt)
 
 Humbrol 61 (Flesh, Matt)
 
 Humbrol 62 (Leather, Matt)
 
 Humbrol 72 (Khaki Drill, Matt)
 
 Humbrol 74 (Linen, Matt)
 
 Humbrol 85 (Coal Black, Satin)
 
 Humbrol 89 (Mid Blue, Matt)
 
 Humbrol 90 (Beige Green, Matt)
 
 Humbrol 103 (Cream, Matt)
 
 Humbrol 123 (Extra Dark Sea Grey, Satin)
 
 Humbrol 155 (Olive Drab, Matt)
 
 Humbrol 168 (Hemp, Satin)
* Schema 2:
 
 Humbrol 11 (Silver, Metallic)
 
 Humbrol 24 (Trainer Yellow, Matt)
 
 Humbrol 25 (Blue, Matt)
 
 Humbrol 33 (Black, Matt)
 
 Humbrol 34 (White, Matt)
 
 Humbrol 44 (Pastel Blue, Matt)
 
 Humbrol 53 (Gunmetal, Metallic)
 
 Humbrol 56 (Aluminium, Metallic)
 
 Humbrol 60 (Scarlett, Matt)
 
 Humbrol 61 (Flesh, Matt)
 
 Humbrol 62 (Leather, Matt)
 
 Humbrol 72 (Khaki Drill, Matt)
 
 Humbrol 74 (Linen, Matt)
 
 Humbrol 85 (Coal Black, Satin)
 
 Humbrol 89 (Mid Blue, Matt)
 
 Humbrol 90 (Beige Green, Matt)
 
 Humbrol 103 (Cream, Matt)
 
 Humbrol 123 (Extra Dark Sea Grey, Satin)
 
 Humbrol 155 (Olive Drab, Matt)
 
 Humbrol 168 (Hemp, Satin)
* Schema 3:
 
 Humbrol 11 (Silver, Metallic)
 
 Humbrol 24 (Trainer Yellow, Matt)
 
 Humbrol 33 (Black, Matt)
 
 Humbrol 34 (White, Matt)
 
 Humbrol 44 (Pastel Blue, Matt)
 
 Humbrol 53 (Gunmetal, Metallic)
 
 Humbrol 56 (Aluminium, Metallic)
 
 Humbrol 60 (Scarlett, Matt)
 
 Humbrol 61 (Flesh, Matt)
 
 Humbrol 62 (Leather, Matt)
 
 Humbrol 72 (Khaki Drill, Matt)
 
 Humbrol 74 (Linen, Matt)
 
 Humbrol 85 (Coal Black, Satin)
 
 Humbrol 89 (Mid Blue, Matt)
 
 Humbrol 90 (Beige Green, Matt)
 
 Humbrol 123 (Extra Dark Sea Grey, Satin)
 
 Humbrol 155 (Olive Drab, Matt)
 
 Humbrol 168 (Hemp, Satin)


Toebehoren: Plastic Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Airfix








Sjaak's Hobbyshop | Herenstraat 67, 2215KG Voorhout | Tel: 0252 233 112 | Email | KvK: 28057941 | BTW: NL001538849B92
Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2025 Sjaak's Hobbyshop.