Het belang van de rol die luchtmacht speelde in de maanden voorafgaand aan D-Day kan niet worden overschat. De Geallieerde machten wisten dat het verkrijgen van luchtoverheersing boven de voorgestelde landingsstranden het verschil kon maken tussen succes en falen van de gehele operatie.
Vanaf het einde van 1943 werden de Geallieerde luchtmachten in steeds grotere aantallen ingezet, waarbij ze vliegvelden, aanvoerinfrastructuur en andere strategische doelen aanvielen en honderden afleidingsaanvallen uitvoerden. Dit alles was bedoeld om de Duitse strijdkrachten in onzekerheid te houden over de locatie van de verwachte invasie, terwijl hun vermogen om te reageren op de landingen werd verminderd.
Met zoveel Geallieerde vliegtuigen die in de lucht werden verwacht ter ondersteuning van Operatie Overlord, maakten de Geallieerde commandanten zich zorgen over de mogelijkheid dat hun vliegtuigen zouden worden aangevallen door eigen troepen, zowel in de lucht als door antiaircraft eenheden op de grond. Ze gaven een richtlijn uit dat alle vliegtuigen (met enkele uitzonderingen, waaronder viermotorige zware bommenwerpers) moesten worden voorzien van identificatiemarkeringen rond hun vleugels en achterste romp, onder de strengste veiligheidsmaatregelen.
Het bevel om markeringen aan te brengen op troepentransportvliegtuigen werd pas op 3 juni 1944 uitgevaardigd, met andere eenheden die hun instructies de volgende dag ontvingen. Deze maatregel legde extra druk op het personeel van vliegvelden, die al op maximale capaciteit werkten.
Op D-Day zelf werden meer dan 13.000 individuele missies uitgevoerd door Geallieerde vliegtuigen ter ondersteuning van de amfibische landingen. Hoewel er tijdens deze operaties ongeveer 127 vliegtuigen verloren gingen om verschillende redenen, wordt aangenomen dat de invoering van invasie markeringen het aantal slachtoffers door eigen vuur aanzienlijk verminderde op die gedenkwaardige dag.
Hoewel de Luftwaffe op D-Day zelf opvallend afwezig was, vochten ze hardnekkig in de weken en maanden die volgden, wat benadrukte dat ze nog lang niet verslagen waren.
Modelkits inbegrepen:
• Supermarine Spitfire Mk.IXc – 26 onderdelen
• North American P-51D Mustang – 53 onderdelen
• Messerschmitt Bf109G-6 – 41 onderdelen
• Hawker Tempest Mk.V – 72 onderdelen
• Focke-Wulf Fw190A-8 – 53 onderdelen
Specificaties:
• Schaal: 1:72
• Onderdelen: 41/53/53/38/72
• Lengte: 14,4 cm
• Spanwijdte: 17,4 cm
• Niveau: 1
Toebehoren:
Plastic Modelbouw,
Verf.