De laatste variant van de F-14 was de F-14D Super Tomcat.
De F-14D variant werd voor het eerst geleverd in 1991.
De oorspronkelijke TF-30 motoren werden vervangen door GE F110-400 motoren, vergelijkbaar met de F-14B.
De F-14D werd voorzien van nieuwere digitale avionica, waaronder een glazen cockpit. De AWG-9 werd vervangen door de nieuwere AN-APG-71 radar.
Andere systemen omvatten de SJU-17 Naval Aircrew Common Ejection Seats (NACES) en Infra-red Search and Track (IRST).
Hoewel de F-14D de definitieve versie van de Tomcat moest zijn, ontvingen niet alle vlooteenheden de D variant.
Het Amerikaanse Congress besloot als compromis de productie niet stil te leggen en financierde nog 55 toestellen.
In totaal werden 37 nieuwe toestellen afgebouwd en 18 F-14A modellen opgewaardeerd naar D-modellen.
Een upgrade aan de software van de computer van de F-14D om het mogelijk te maken om AIM-120 AMRAAM raketten te gebruiken werd gepland maar uiteindelijk niet doorgevoerd.
Specificaties:
• Schaal: 1:48
• Lengte: 39,7 cm
• Spanwijdte: 23,3 cm / 40,7 cm
• Plastic onderdelen: 490+
• Photo-etch delen: Ja
Details:
• Gedetailleerde romp met accuraat ontwerp
• Ω (omega) vormige canopy is 2-directional slide-moulded
• Wing sweep kan worden gevarieerd
• Flaps in optionele posities
• Externe lading: AIM-9 x2, AIM-7 x2, AIM-54 x6, Fuel Tanks x2
• Fijn gedetailleerde cockpit, landingsgestel en cabine
• Bemanningsstoelen met photo-etch veiligheidsriemen en harnassen
• Zeer gedetailleerde motoren
• Rubberbanden met groeven
• Verfschema:
• US Navy
Toebehoren:
Plastic Modelbouw,
Verf.