Op 31 maart 1909 werd de kiel van de Titanic gelegd, zo'n vijftien weken na die van haar zusterschip Olympic.
Beide lijnschepen werden tegelijkertijd gebouwd en ingericht naar het hoogste niveau van elegantie en luxe dat men toen kende.
Het was de bedoeling om beide schepen te doen varen bij de prestigieuze trans-Atlantische lijndienst White Star Line.
Twee jaar later, op 31 mei 1911, werd de voltooide Olympic op de scheepswerven van Harland & Wolff in Noord-Ierland overgedragen aan haar nieuwe eigenaars.
De Titanic liep op dezelfde dag rond drie uur 's middags van stapel.
Met een lengte van 269,04 meter, een breedte van 28,19 meter en een bruto tonnage van 46.329 GRT was het groter dan elk schip tot toen de dag gebouwd. In 1912 werd het gezien als het grootste schip ter wereld.
Aanvankelijk nam Kapitein Edward John Smith het bevel over de Olympic, maar hij stapte nadien over naar de Titanic voor haar eerste reis, die begon op woensdag 10 april 1912, toen het van Southampton uitvoer.
Het was onheilspellend toen ze tijdens maneouvres richting zee maar net de "New York" miste, die in de haven was aangelegd.
Titanic deed als eerste Cherbourg (Frankrijk) aan, gevolgd door Queenstown (Ierland), alvorens haar weg naar New York (USA) te beginnen.
De oversteek verliep probleemloos tot de uitkijk op zondag 14 april, om 23:40 (scheepstijd), ijsberg waarschuwingen gaf.
Het schip schuurde met haar rechterflank langs een ijsberg en zonk twee uur en veertig minuten later in de ijzige Atlantische Oceaan.
Slechts 712 mensen overleefden de catastrofe. Kapitein Smith ging met zijn schip ten onder.
Dit pakket komt met drie postkaarten, een nadruk van een Titanic menukaart en een reclamebrochure voor de Titanic.
Inclusief zes kleuren verf, een penseel en plasticlijm.
Specificaties:
• Schaal: 1:400
• Onderdelen: 262
• Lengte: 67,0 cm
• Niveau: 5
Details:
• Gedetailleerde romp met gestructureerde beplanking
• Drie scheepsschroeven
• Afzonderlijk roer
• Gedetailleerde dekken met structuur van houten planken
• Gedetailleerde dekbovenbouwdelen
• Reddingsboten en davits
• Afzonderlijke reling
• Lastkranen
• Gedetailleerde schoorstenen
• Trapopgangen
• Gedetailleerde masten
• Display voetstuk
• Gedetailleerde transfers met decoratiestrippen
Verf (Optioneel):
» Basiskleuren: |
| Revell | 88 | (Mat Oker) |
| Revell | 301 | (Zijdenmat Wit) |
| Revell | 302 | (Zijdenmat Zwart) |
| Revell | 310 | (Zijdenmat Lufthansageel) |
| Revell | 331 | (Zijdenmat Purperrood) |
| Revell | 374 | (Zijdenmat Grijs) |
» Extra kleuren: |
| Revell | 9 | (Mat Antraciet) |
| Revell | 91 | (Ijzer) |
| Revell | 92 | (Messing) |
| Revell | 94 | (Goud) |
| Revell | 330 | (Zijdenmat Vuurrood) |
| Revell | 364 | (Zijdenmat Loofgroen) |
| Revell | 378 | (Zijdenmat Donkergrijs) |
| Revell | 382 | (Zijdenmat Houtbruin) |
Extra info:
• Type: Passagiersschip
• Jaartal: 1912 (GB)
• Snelheid: 24 Knopen
Toebehoren:
Plastic Modelbouw,
Verf.