Trumpeter German Bismarck Battleship 1:200 #03702

Trumpeter German Bismarck Battleship 1:200 #03702
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €252,50

Aantal:


Opties: [?]

Plasticlijm [?]

Met kwast
€3,49
Met naald
€5,49
Tube
€2,49
Verf [?]

Alle verf
 
spacer
Humbrol #16
€3,35
Humbrol #19
€3,35
Humbrol #22
€3,35
Humbrol #33
€3,35
Humbrol #34
€3,35
Humbrol #119
€3,35
Humbrol #128
€3,35
Humbrol #149
€3,35
Humbrol #186
€3,35

De Bismarck is een wereldberoemd Duits slagschip uit de Tweede Wereldoorlog.

[Specificaties en veel detailafbeeldingen vindt u onder deze tekst.]

De kiellegging nam plaats in 1936, de tewaterlating op 14 februari 1939 en het schip werd op 20 augustus 1940 in gebruik genomen.

De waterverplaatsing bij volle belading bedroeg zo'n 50.000 ton, het was in die tijd het grootste slagschip ter wereld.

Haar lengte bedroeg iets meer dan 240 meter over de waterlijn en 251 meter in totaal, met een breedte van 36 meter.

De aandrijving kwam van 12 Wagner ketels op 3 Brown-Boveri stoomturbines van 150.170 pk (110 MW) over drie 3-bladige schroeven met een diameter van 4,85 meter.

Hiermee werd tijdens haar tests een snelheid van 55,6 km/u behaald. Haar bereik bedroeg iets meer dan 16.000 km bij 35 km/u (19 knopen).

Haar bemanning bestond uit 103 officieren en 1962 manschappen.

Als bewapening was ze uitgerust met de volgende kanonnen:
• 8 × 38 cm (15 in) SK C/34
• 12 × 15 cm (5.9 in)
• 16 × 10.5 cm (4.1 in) SK C/33
• 16 × 3.7 cm (1.5 in) SK C/30
• 12 × 2 cm (0.79 in) FlaK 30

Vier Arado Ar 196 watervliegtuigen werden gelanceerd via een katapult aan de achterkant van het schip en o.a. gebruikt voor verkenning. Bij terugkeer landden ze op het water, waarna ze met een kraan weer aan boord werden gehesen.

Ze zou haar eerste reis, die begon op 18 mei 1941, niet overleven. Na op 23 mei gespot te zijn door de Britse kruisers H.M.S. Norfolk en Suffolk, werd ze op 24 mei onder vuur genomen door de slagkruiser H.M.S. Hood en het slagschip H.M.S. Prince of Wales.

Na een heftig over en weer zonk de Hood en raakte de Prince of Wales zwaar beschadigd, waardoor ze het gevecht moest staken.

Ook de Bismarck zelf kwam er niet zonder kleerscheuren vanaf, drie treffers van de Prince of Wales hadden voor 2000 ton water in het voorschip gezorgd, en ze zette koers naar Frankrijk voor reparaties.

De Prince of Wales kon haar met langeafstandsradar blijven schaduwen, en haar positie doorgeven aan de Britse Admiraliteit.

Het nieuws van de vernietiging van de H.M.S. Hood zorgde voor een nationale schok door Groot-Brittanië, het was hun machtigste en grootste slagkruiser waarvan zelfs de naam de Duitsers angst inboezemde.

Churchill gaf hierom, en door het risico dat de Bismarck belangrijke aanvoerslijnen zou verstoren, het beroemde bevel "Sink the Bismarck!".

Na een achtervolging en schotenwisseling wist de Bismarck door een slimme koerswisseling tijdelijk te ontkomen, tot ze in de ochtend van 26 mei bij toeval weer ontdekt werd door een Catalina vliegtuig.

Swordfish vliegtuigen van de Ark Royal, het enige schip dat op dat moment nog iets tegen de Bismarck kon uitrichten, konden door slecht weer pas in de avond de aanval inzetten. Een torpedo treffer raakte het roer van de Bismarck, waardoor ze onbestuurbaar werd.

Tijdens de nacht werden door de Cossack, Maori, Piorun (Pools), de Sikh en de Zulu torpedo aanvallen uitgevoerd, om de bemanning van de Bismarck wakker te houden en af te zwakken voor de eindstrijd.

In de ochtend van 27 mei om 8:47 zetten de Britten de aanval in.

Na een zwaar offensief, waarbij de bewapening van de Bismarck steeds verder uitgeschakeld werd, kon ze uiteindelijk rond half 10 geen aanvallen meer uitvoeren, het duurde echter nog een lange tijd om het schip tot zinken te brengen.

De Britse schepen verkleinden hun afstand tot slechts een paar kilometer en vuurden tot even na 10 uur het ene na het andere salvo af.

Hierop kreeg de Dorsetshire het bevel om de Bismarck met torpedo's tot zinken te brengen. Rond half 11 raakten drie torpedo's het schip terwijl het reeds kapseisde.

Ongeveer 800 tot 1000 man wisten het zinkende schip te verlaten, waarop Britse schepen de drenkelingen aan boord begonnen te halen. Rond 10:40 ging de Bismarck uiteindelijk ten onder.

Van de 2800 afgevuurde granaten hadden 700 hun doel geraakt, plus zo'n 6 à 7 torpedo's. De Rodney en King George V waren door hun volledige voorraad van 719 zware granaten heen. De Rodney had zelfs interne beschadigingen opgelopen door terugslag van het vele afvuren.

Terwijl de drenkelingen aan boord werden gehaald kwam het gerucht binnen dat er Duitse onderzeeërs waren gespot, waarop de reddingsactie werd stopgezet. Slechts 118 drenkelingen waren op dat punt uit het water gevist.

2091 bemanningsleden van de Bismarck vonden de dood.

Specificaties:
• Schaal: 1:200
• Onderdelen: 1700+
• Lengte: 126,5 cm
• Breedte: 18,1 cm
• Metalen delen: anker ketting, propellor schacht

Verf (Optioneel):
 
 Humbrol 16 (Gold, Metallic)
 
 Humbrol 19 (Bright Red, Gloss)
 
 Humbrol 22 (White, Gloss)
 
 Humbrol 33 (Black, Matt)
 
 Humbrol 34 (White, Matt)
 
 Humbrol 119 (Light Earth, Matt)
 
 Humbrol 128 (US Compass Grey, Satin)
 
 Humbrol 149 (Dark Green, Matt)
 
 Humbrol 186 (Brown, Matt)
 
 Humbrol 1321 [momenteel niet leverbaar] (Clear Colour Red, Clear)


Details:
• Romp uit een geheel uit twee-directionele slide mallen
• Dek uit een geheel
• Vier raamwerken voor 4 Ar196's met fijne detaillering
• Accuraat gedetailleerd kanon
• 13 Stuks photo-etched frets voor handrails, ladders, radar onderdelen, etc.
• Inclusief displaystandaard
• Bonus: een volledig uitgewerkt hoofdkanon met twee metalen lopen

Toebehoren: Plastic Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Trumpeter
















Sjaak's Hobbyshop | Herenstraat 67, 2215KG Voorhout | Tel: 0252 233 112 | Email | KvK: 28057941 | BTW: NL001538849B92
Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2024 Sjaak's Hobbyshop.