De grootste en krachtigste oorlogsschepen die ooit in Italië zijn gebouwd, de slagschepen van de Littorio-klasse, waren de eerste "35.000 tonners" die onder de bepalingen van het Verdrag van Washington vielen.
Hoewel de marineconferentie van Washington van 1922 Italië de bevoegdheid gaf om tot 182.800 ton aan nieuwe slagschepen te bouwen (waarvan 70.000 ton vóór 1932), wachtten de Italianen meer dan een decennium alvorens met de bouw te beginnen.
In dienst gesteld op 24 juni 1940, voegde zij zich bij het 1e Marine Eskader te Taranto onder Admiraal Bergamini's vlag.
Op 10-11 november 1940 werd ze zwaar beschadigd terwijl ze voor anker lag bij Taranto door Britse vliegtuigen afkomstig van het vliegdekschip HMS Illustrious.
In maart 1941 was ze weer in dienst.
17 december 1941 nam de RN Littorio deel aan de Eerste slag om de Golf van Sirte.
Op 21 maart 1942, tijdens de Tweede slag om Sirte, stak een mondingsvlam van de achterste 381-mm geschutstoren een Ro.43 watervliegtuig op het achterdek in brand, waardoor de Britten dachten dat ze een torpedotreffer op het slagschip hadden gescoord.
Van december 1942 tot juni 1943 werd de RN Littorio gebruikt om de steden Taranto, La Spezia en Genua te verdedigen tegen Geallieerde luchtaanvallen.
25 juli 1943 werd de RN Littorio omgedoopt tot de Italia.
Ze werd op 1 juni 1948 uit de vaart genomen na een totaal van 46 missies tijdens haar oorlogscarrière waarvan 9 gevechtsmissies.
Specificaties:
• Schaal: 1:700
• Onderdelen: 430+
• Lengte: 34,0 cm
• Breedte: 4,7 cm
• Photo-etch delen: Ja
Details:
• Slide-molded boven- en onderkant romp
• Houtpatroon van het dek fijn weergegeven
• Waterlijn of volledige romp
• Inclusief 2 RO.43 en 3 RE.2000 toestellen
• Inclusief displaystandaard
Toebehoren:
Plastic Modelbouw,
Verf.