Trumpeter 280mm K5(E) Leopold German Railroad Gun bouwmodel.
Specificaties:
• Lengte: 959mm
• Breedte: 128mm
• Hoogte: 160mm
• Schaal: 1:35
• Onderdelen: 1140
• Photo-etched onderdelen
• Inclusief railstuk
Alhoewel de mens vanaf mid-19de eeuw begon te denken aan mobiliteit bij de artillerie van groot kaliber, was de Eerste Wereld Oorlog de drijfveer om ze ook op de spoorwegen te gebruiken.
De voordelen van spoorwegkanonnen was om zo nodig snel geconcentreerd en verspreid vuur te kunnen geven en door snelle veranderingen in posities konden ze verstorende lange afstandsschoten plaatsen zonder gevonden te worden.
Tegen 1918 was het spoorwegkanon in gebruik bij bijna alle grote spelers en van hen was Duitsland het grootst in het gebruik van dit krachtige wapen. Na 1918 werd door de VerdragsCommissie het gebruik van de Duitse spoorwegkanonnen geschrapt.
Nadat in 1933 de NSDAP aan de macht kwam begon het Duitse leger een groot herbewapeningsprogramma, op de lijst van benodigde wapens stonden moderne spoorwegkanonnen.
Al voor 1933 was er een grote hoeveelheid theoretisch werk gedaan voor toekomstige spoorwegkanonnen, maar het duurde tot 1934 voordat het eerste praktische werk begon op twee nieuwe ontwerpen. Mettertijd werden deze bekend als de K5(E) en de K12(E).
De Leopold had een onbevestigde afstand van 11 mijl (17,5 kilometer) en vuurde een voorgegroefd projectiel met een gewicht van ongeveer 550 pond (249,5 kilogram).
Hij werd afgevuurd van een draaibaar platform welke 360 graden kon draaien. Het kanon heeft een 70 voet (22 meter), 8 inch (20 centimeter) loop, geplaatst in een sleeve-type wieg.
Het terugslagmechanisme voor de loop, gemonteerd tussen twee armen die neerwaards langs de wieg lopen, bestaan uit twee hydropneumatische cylinders en een enkele hydraulische buffer cylinder.
Een centrale jack helpt met het ondersteunen van het enorme gewicht van het kanon en onderstel, welk in totaal zo'n 230 ton bedraagt en tegelijk ook dient als centraal punt voor het draaibaar platform.
Het Duitse Leopold kanon was het grootste wapen, welke granaten naar Amerikaanse troepen afschoot bij "Anzio Beach".
De Leopold, ondersteund door 24 spoorwielen, was geplaatst op spoorrails, welke in en uit bergtunnels liepen. Wanneer hij niet gebruikt werd, werd het kanon teruggerold in de tunnels om buiten het zicht van de Geallieeerde troepen te blijven.
Na reparatie van de spoorwegen werd het kanon verplaatst naar Napels voor verscheping naar de Verenigde Staten. "Anzio Annie", zoals het kanon bekend stond bij de Geallieerde troepen bij "Anzio Beach", is het enige Duitse spoorweg kanon waarvan bekend is dat het de Tweede Wereld Oorlog heeft overleefd.
De Leopold staat tegenwoordig op display bij het Aberdeen Proving Ground in Aberdeen, Maryland.