Begin oktober 1942 werden de plannen voor de productie van de VK 45.03 herzien. Er werden aanvankelijk twee ontwerpen geleverd, één van Henschel en één van Porsche.
Beide gebruikten een koepelontwerp van Krupp; de belangrijkste verschillen zaten in het ontwerp van de romp, de transmissie en de ophanging.
De Henschel-versie gebruikte een conventioneel rompontwerp met schuine bepantsering die leek op de lay-out van de Panther-tank.
Het had een achterin geplaatste motor en gebruikte negen overlappende wielen per kant, gemonteerd op transversale torsiestaven, op een vergelijkbare manier als de originele Tiger.
Om het onderhoud te vereenvoudigen waren de wielen echter overlappend en niet in elkaar geschoven zoals bij de Tiger. Henschel kreeg het contract en alle Tiger II's werden door de firma geproduceerd.
Twee koepelontwerpen werden gebruikt in de productievoertuigen.
Het eerste ontwerp wordt soms misleidend de "Porsche koepel" genoemd, omdat men denkt dat het door Porsche was ontworpen voor hun prototype.
In feite was deze koepel gewoon het oorspronkelijke Krupp-ontwerp voor beide prototypen.
Deze koepel had een afgeronde voorkant en steil aflopende zijkanten, met een moeilijk te vervaardigen gebogen uitstulping aan de linkerkant van de koepel, voor de koepel van de commandant.
Vijftig vroege koepels werden op de romp van Henschel gemonteerd en in actie gebruikt.
De meer gebruikelijke "productie" koepel, soms de "Henschel" koepel genoemd, was vereenvoudigd met een vlakke voorkant, geen schotval (gecreëerd door de gebogen voorkant van de initiële koepel), minder sterk hellende zijkanten en geen uitstulping voor de koepel van de commandant.
Het op het Tiger II-chassis gebruikte rupsbandsysteem was uniek, met afwisselend "contactschoen"- en "verbindings"-schakels: de contactschoen-schakel had een paar dwarse metalen staven die contact met de grond maakten, terwijl de verbindingsschakels geen contact met de grond hadden.
De Tiger II werd laat in de oorlog ontwikkeld en in relatief kleine aantallen gemaakt.
Zoals alle Duitse tanks had hij een benzinemotor.
Deze zelfde motor dreef echter ook de veel lichtere Panther en Tiger I tanks aan.
De Tiger II was ondergemotoriseerd, zoals veel andere zware tanks in de Tweede Wereldoorlog, en verbruikte veel brandstof die toch al schaars was.
Specificaties:
• Schaal: 1:35
• Lengte: 29,2 cm
• Breedte: 10,7 cm
• Plastic onderdelen: 550+
• Photo-etch delen: Ja
Toebehoren:
Plastic Modelbouw,
Verf.