In februari 1936 ontwierp Ferdinand Porsche een civiele auto voor gebruik op de Duitse Autobahn.
Verrassend genoeg kwamen bijna geen van deze auto's in handen van particulieren.
De Wehrmacht begon zich in het geheim deze auto's toe te eigenen voor militair gebruik.
In januari 1938 presenteerde de Wehrmacht Dr. Porsche met de specificaties voor een militaire versie. Die november was het prototype klaar en werd de Pkw. K1 (VW-Kubelwagen) benoemd.
De Kubelwagen Type 82 werd uitgerust met een lichtgewicht monocoque body met vier-wiel onafhankelijke vering.
De aandrijving bestond uit een luchtgekoelde vier-cilinder 985cc motor, met 23,5 pk opleverde.
Zijn enorme prestaties leidden tot wijd gebruik als een communicatie voertuig door de Wehrmacht eenheden.
Door zijn betrouwbaarheid en het gemak waarmee hij te repareren was, en omdat zijn motor geen koelvloeistof nodig had, bleek de Kubelwagen in het bijzonder effectief in Noord-Afrika.
Na aanvraag van verscheidene divisies in Noord-Afrika voor een voertuig geschikt voor gebruik in de woestijn, werd een met Continental ballon banden uitgeruste versie in productie genomen in 1942.
Twee types ballon-banden, een met en een zonder groeven, werden gebruikt.
Omdat de banden breder waren dan normale banden werd er een spacer gebruikt om de hoogte van de reserveband op de motorkap aan te passen.
Sommige van de ballon-band uitgeruste Type 82s werden zelfs ingezet in Italië na de gevechten in Noord-Afrika stopten in mei 1943.
Inclusief variaties waren er zo'n 51.000 Kubelwagen Type 82's geproduceerd tegen het eind van de oorlog.
Specificaties:
• Schaal: 1:35
Door Tamiya aangeraden verf:
TS-3 (Dark Yellow)
X-16 (Purple, Gloss)
X-18 (Black, Semi-Gloss)
XF-15 (Flesh, Flat)
XF-49 (Khaki, Flat)
XF-52 (Earth, Flat)
XF-56 (Metallic Grey, Flat)
XF-60 (Dark Yellow, Flat)
XF-64 (Red Brown, Flat)
XF-66 (Light Grey, Flat)
** X/XF nummers zijn acryl verfpotjes, TS nummers zijn spuitbussen.
Toebehoren:
Plastic Modelbouw,
Verf.