BR 798 Diesel Railcar + BR998.6 Trailer DB diesellocomotief.
"De redder van de zijlijnen" werd de VT genoemd.
De PIKO-modellen van motortreinstel en stuurstandrijtuig hebben net als hun DB-prototypen een heldere, functioneel betrouwbare en onderhoudsarme vormgeving.
Het motortreinstel wordt aangedreven door een miniatuurmotor met twee relatief grote, nauwkeurig gedimensioneerde vliegwielmassa's voor perfecte loopeigenschappen.
De aandrijving werkt op beide assen.
Omdat de motorwagen en stuurstandrijtuig aan elkaar kunnen worden gekoppeld via een stroomgeleidend kinematisch systeem met kortkoppeling, kunnen twee extra (en dus vier) assen worden gebruikt voor een veilige stroomopname tijdens werkzaamheden met de stuurstandrijtuig.
Het stuurstandrijtuig heeft een digitale PluX16-interface volgens NEM 658 en de verlichtingsfuncties van beide rijtuigen kunnen afzonderlijk worden geschakeld.
Ondanks het ontwerp van het motorrijtuig en het stuurstandrijtuig is een goed zicht door de reizigerscompartimenten mogelijk.
Het motorrijtuig kan ook voorbeeldgetrouw worden gebruikt als tractievoertuig voor het trekken van afzonderlijke goederenwagens.
Een as zonder tractiebanden wordt ter vervanging van de as met tractiebanden van de VT extra meegeleverd.
Specificaties:
Schaal: 1:160/N
Tijdperk: IV
Spooradministratie: DB
Lengte over buffers: 182 mm
Minimum radius: 192 mm
Digitale interface: NEM 658 PluX16
Interieurverlichting: Af fabriek schakelbare binnenverlichting
Wielen met anti-slip: 2
Koppeling: NEM schacht + kortkoppeling
Geluid: mogelijk met optionele #46526 decoder
Rijrichting verlichting: Wit / Rood