Kolderstok Batavia AD 1628 1:72 #K-BAT

Kolderstok Batavia AD 1628 1:72 #K-BAT
Afbeelding vergroten

Toevoegen

Prijs: €410,00

Aantal:


Opties: [?]

Hobbymes [?]

Houder & mes
€4,35
Secondenlijm [?]

Toevoegen
€5,99
UHU Houtlijm [?]

Klein (33ml)
€5,99
Groot (125ml)
€11,99
Vijlenset [?]

Toevoegen
€6,49

De Batavia is een retourschip, ook wel spiegelretourschip genoemd. Ze is bekend vanwege de schipbreuk op haar eerste reis in 1628/1629 en het beroemde verslag hierover: Ongeluckige Voyagie van ’t schip Batavia, geschreven in 1648 door de opperkoopman van het schip, Francisco Pelsaert.

De Batavia kreeg echter een nog grotere bekendheid vanwege de replica die eind vorige eeuw op de Bataviawerf in Lelystad gebouwd is, en heden ten dage nog altijd een bezoek waard is.

Dit model is in schaal 1:72 gebouwd met de replica in Lelystad als voorbeeld.

Lijnenplan, tuigage, ornamenten en dekinrichting zijn gebaseerd op het op de Bataviawerf aanwezige origineel.

Het model bestaat uit volledig lasergesneden kiel en spanten, volledige beplanking, dekinrichting, masten, bijbehorende tuigage en handgemaakte gegoten ornamenten.

Let op: Zeilen zijn niet meegeleverd, deze kunnen als zelfmaakset, bestaande uit tekeningen, zeildoek en blokken apart bijbesteld worden.

Achtergrondinformatie:
De VOC spiegelretourschepen hadden niet alleen een grote ladingcapaciteit, maar waren ook geschikt om passagiers te vervoeren. Het waren driemasters, waarvan de fokke- en grote mast onder-, mars- en bramzeilen voerden; de bezaansmast was getuigd met een kruiszeil en een langsscheeps Latijns zeil. Aan de boegspriet werd een blinde gevoerd. Kenmerkend voor deze schepen was het galjoen, dat tot 1/5e van de scheepslengte kon zijn. Vanuit het galjoen werden de zeilen van de boegspriet bediend.

Het VOC-spiegelretourschip was door het dagelijks bestuur van de VOC in 1614 verdeeld in drie klassen, waarvan de grootste een lengte had van 150 Rijnlandse voet (ca. 43 meter). In 1626 werd overeenstemming bereikt over een grootste lengte van 160 voet (ca. 46 meter) (vocsite.nl, 2015). Omdat het schip zich bij conflicten moest kunnen verdedigen was het schip bewapend met 24 kanons.

De originele Batavia werd in 1628 gebouwd op de Peperwerf in Amsterdam en was conform de nieuwe klasse 160 voet. Ze verging op haar eerste reis naar het toenmalige Nederlands Indië op de kust van Australië. Resten van de Batavia en van de gruwelen kort na het vergaan zijn te bezichtigen in het Western Australian Museum in Fremantle, Australië.

Specificaties:
• Schaal: 1:72
• Lengte: 95 cm (incl boegspriet)
• Breedte: 35 cm
• Hoogte: 80 cm (incl standaard)
• Niveau: 3+ uit 4
• Volledig lattenbouw
• Laser gesneden
• Inclusief beslag
• Inclusief Nederlandstalige handleiding
• Bewapening: 22 kanons (2 gesloten poorten)
Zeilen: apart verkrijgbaar

Toebehoren: Houten Modelbouw, Verf.

  • Fabrikant: Kolderstok






Sjaak's Hobbyshop | Herenstraat 67, 2215KG Voorhout | Tel: 0252 233 112 | Email | KvK: 28057941 | BTW: NL001538849B92
Dit werk is auteursrechtelijk beschermd. Copyright © 2023 Sjaak's Hobbyshop.